Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ma ona na celu stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

W ramach tego programu w naszej szkole prowadzono zajęcia kulinarne.

Uczniowie mieli możliwość poznania zasad gotowania, podstawowych, niezbędnych technik pracy w kuchni oraz praktycznego przygotowywania potraw. Dodatkowo nabyli umiejętność prawidłowego nakrywania do stołu, bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD oraz poznali zasady zdrowego odżywiania zgodnie z piramidą zdrowia. Efektem zajęć kulinarnych jest zdobycie potrzebnych w dorosłym życiu umiejętności: samodzielnego rozwiązywania problemów, współpracy w kuchni oraz wiedzy na temat zasad zachowania się przy stole.

 


W ramach działań uzupełniających u uczniów braki edukacyjne w realizacji podstawy programowej oraz rozwijania kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych w naszej szkole odbędą się:

  1. Warsztaty: „Techniki aktywnej nauki – wiem, jak się uczyć” – kl. 4a i b, kl. 5

  2. Zajęcia taneczne dla uczniów klas starszych i młodszych rozwijające umiejętność rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem, praktykowania zachowań prozdrowotnych, służące integracji oraz poprawie kondycji fizycznej.

  3. ,,Mały żurnalista” – zajęcia redagowania gazetki szkolnej – artykuły oraz inne informacje znajdujące się w gazetce obejmowałyby większość przedmiotów, co przyczyniłoby się do nadrobienia zaległości oraz poszerzenia wiedzy i umiejętności.

  4. ,,Klub młodego reżysera” – prowadzenie bloga o życiu szkoły - dobry sposób na integrację uczniów, ale także wykorzystanie umiejętności zdobytych w czasie nauki zdalnej (TIK).

  5. Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego – utrwalenie trudniejszych partii materiału; przełamanie strachu przed mówieniem (praca w mniejszych grupach).

  6. Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i wykorzystanie istniejącego zasobu wiedzy do wyjaśniania zjawisk przyrodniczych - zajęcia pozwolą na nowo zainteresować uczniów przedmiotami przyrodniczymi poprzez przeprowadzanie doświadczeń i lekcji w terenie.

W ramach działań wspomagających psychologicznie uczniów w nadrobieniu braków edukacyjnych i rozwijaniu kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych przeprowadzony zostanie w marcu i kwietniu cykl warsztatów.

  • „Przemoc werbalna, czyli o krzywdzącej sile słów” – kl. 4-8

  • „Agresja i przemoc rówieśnicza – panuję nad emocjami” – kl. 5,6

  • „Stres – umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami” – kl. 4-8

  • „Motywacja – mam siłę do działania” – kl. 7,8

  • „Integracja – jak budować relacje z rówieśnikami” – kl.1-3

  • „Integracja – jak odbudować relacje z rówieśnikami” – kl. 6

Zajęcia oraz warsztaty prowadzone w ramach tego projektu pozwolą uczniom po okresie nauki zdalnej w sposób ciekawy i kreatywny nadrobić zaległości w nauce, przyczynią się do odbudowania i pogłębienia wzajemnych relacji, wzmocnią motywację do nauki, będą sprzyjały zwiększeniu aktywności fizycznej oraz połączą umiejętności, które uczniowie zdobyli w czasie nauki zdalnej /TIK/ z formami nauczania stacjonarnego.

 

 

W grudniu w naszej szkole odbył się konkurs ortograficzny skierowany do uczniów klas V – VIII. Jego cele to propagowanie kultury języka polskiego, szerzenie wśród uczniów nawyków pracy nad poprawnością językową oraz kształcenie umiejętności poprawnego pisania pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym.

Ogółem w konkursie udział wzięło 13 uczniów. W wyniku zmagań został wyłoniony zwycięzca. Uczeń klasy VIII b Adam Czchowski otrzymał tytuł Szkolnego Mistrza Ortografii, dyplom oraz nagrodę książkową. Pozostałym uczestnikom wręczono drobne upominki.

Wszystkim uczniom dziękujemy za udział w konkursie, życzymy wytrwałości w poznawaniu polskiej ortografii, a zwycięzcy gratulujemy.

 

Uczniowie naszej szkoły podczas lekcji informatyki oraz dodatkowych zajęć informatycznych uczą się i pracują z zestawami konstrukcyjnymi BeCREO kit. Są to zestawy konstrukcyjne z mikrokontrolerami Arduino, czujnikami i akcesoriami do nauki podstaw programowania i mechatroniki z elementami robotyki.

Praca z zestawem z mikrokontrolerem umożliwia wspólne eksperymentowanie i rozwiązywanie problemów z otaczającego nas świata. Uczniowie mogą na własne oczy zobaczyć zastosowanie programowania w praktycznych przykładach poprzez tworzenie takich projektów jak automatyczne sterowanie oświetleniem ulicznym w zależności od natężenia światła, programowanie świateł drogowych kierujących ruchem ulicznym, tworzenie systemu sterowania przejazdem kolejowym wraz z szlabanami oraz sygnalizacją ostrzegawczą czy też projektowanie inteligentnego domu. 

Zestaw BeCREO kit stworzony został z myślą o pracy w modelu STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics), który w działaniach edukacyjnych zakłada łączenie wiedzy z różnych obszarów i przedmiotów.

Zestawy zostały nabyte w ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości.

 

25 stycznia 2023 r. uczniowie naszej szkoły świętowali karnawał podczas zabawy choinkowej. Na początku przy muzyce bawiły się dzieci klas I-III, po południu starsi uczniowie, prezentując się w ciekawych strojach karnawałowych. Wspólnie wykonali tańce integracyjne oraz rywalizowali w konkursach taneczno-plastycznych. Atrakcją imprezy był występ szkolnych cheerleaderek.