Dzień Zespołu Downa to czas, aby pokazać, że każdy jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek oraz miłość. To dzień, w którym uczymy się, jak ważne jest bycie przyjaznym i otwartym na innych, niezależnie od tego, jak wyglądają. To również okazja, by zwrócić uwagę społeczności na osoby z zespołem wad wrodzonych i ich potrzeby, zwiększyć świadomość o chorobie oraz promować prawa osób z zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym.

21 marca br. w naszej szkole podjęto szereg działań, dając tym samym wyraz solidarności z osobami z trisomią chromosomu 21. W holu szkoły zawisła gazetka informacyjna dotycząca tej przypadłości, a uczniowie oraz nauczyciele założyli tego dnia dwie różne kolorowe skarpetki. Ponadto zorganizowano konkurs plastyczny pt. „ Skarpetki nie do pary” dla uczniów klas I-VIII. Uczniowie klasy I oraz VIII wzięli udział w ćwiczeniach symulacyjnych, które miały na celu przybliżyć uczniom trudności motoryczne, poznawcze oraz sensoryczne osób z zespołem Downa. Zadaniem uczestników było: czytanie tekstu z ustami wypełnionymi piankami marshmallow, kolorowanie zakładki do książki dotyczącej ZD w skarpetce na ręce oraz przekładanie ziaren fasoli w rękawicach kuchennych. Przeprowadzono rozmowy o tolerancji, akceptacji i o tym, jak możemy wspierać osoby z ZD. Uczniowie klasy I wysłuchali bajki psychoedukacyjnej, pt. „Tajemnica znikających ciasteczek”, która wprowadza dzieci w świat rówieśnika z zespołem Downa, pomaga poznać i zaakceptować inność. Uczniowie klasy VIII nagrali krótki filmik, recytując wiersz Agaty Dziechciarczyk. Zwieńczeniem naszych obchodów była akcja charytatywna dla Hani Szot, dwuletniej dziewczynki pochodzącej z Tymowej, która urodziła się z wadą genetyczną Trisomia 21 oraz z wadą serca. Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy równie ważni i wyjątkowi.